Thursday, August 13, 2009

DI AMBANG SAKARATUL MAUT


Hari berganti hari.Keadaanku semakin tenat.Tubuhku
terkaku seperti mayat di atas katil di salah sebuah hospital
yang aku sendiri tidak tahu mengapa aku di tempatkan di
sini.Sebelum tu, yang aku ingat aku sedang memandu kereta
ayah,lalu bertembung dengan lori balak.

Tapi selepas itu aku tidak ingat apa-apa.Pandanganku
kabur.Tidak dapat ku pastikan siapa orang-orang yang berada
di sekelilingku.Aku terasa dada ku teramat berat dan
bahagian pinggangku sudah tidak berasa apa-apa lagi.Derita
sungguh.nafasku sesak.

Tiba-tiba tanganku di pegang kuat."Mengucap
sayang,,mengucap........Asyhaduallailahaillallah.. ......."ucapan
itu dibisikkan ke telingaku di sertai dengan
tangisan.Itu suara ibu.manusia yang pernah mendodoikan daku
semasa kecil,manusia yang pernah menyuapkan nasi ke dalam
mulutku,manusia yang pernah memberi susunya serta yang
pernah merotanku kerana degil.

"Bagaimana dengan keadaannya doktor?"Aku
amati suara itu.Pasti itu suara abang.Mungkin abang baru
sampai. "Tenat",jawab doktor dengan ringkas.
"Itu kata doktor bang,jangan berserah kepada takdir
sahaja.Kita perlu usaha". Sudah seminggu aku terlantar
di wad ini,kenapa baru sekarang abang menjengah? datang lah
ke sini,aku ingin berbicara denganmu. datanglah..... Tapi
mataku.......semakin gelap.Adakah aku sudah buta?
Tidak!!!!Aku tidak mahu buta.Aku masih ingin melihat dunia
ini. "Sabarlah dik,banyak-banyak ingatkan
Allah."Abangkah yang bersuara tu? Apa yang aku tanggung
ini tidak semudah yang kau lafazkan,abang.Tolonglah adikmu
ini.Tolong bukakan mataku.

"Tekanan darahnya amat rendah". sayup sayup
kedengaran suara doktor.Kedengaran juga ibu menangis
teresak-esak.Ibu,kau hanya mampu menangis saja.dan bila tiba
saatnya,kita akan berpisah.Tapi,ibu.....aku tidak mahu
berpisah denganmu.Tolonglah ibu,selamatkan lah daku.
"Yassin.......".bacaan yassin terngiyang-ngiyang
di telingaku.Aku tahu itu suara abang.Tetapi kenapa aku di
perdengarkan dengan suara itu???

Apakah aku sudah menghampiri maut???????Aku
takut!!!!!!! Sedetik lagi sakaratul maut datang.Sedetik lagi
izrail datang. Sedetik lagi malaikat maut datang.Aku di
ambang sakaratul maut...... Aku semakin tegang dan semakin
sendat nafas di dada.Ketika itu,aku tidak ingat apa-apa
lagi.Aku tidak kenal sesiapa di sekelilingku.Tapi yang
pastinya sekarang, aku berdepan dengan sakaratul maut.

"Tolong ibu,tolonglah aku,
aku takut".Tapi rintihan ku tidak di
pedulikan.Apa mereka semua sudah pekak?
Aku di lambung resah,gelisah dan
penuh kesah.Keluhan dan rintihan
"Panas,dahaga,haus,panas........".tapi tiada siapa
pun yang peduli.Nenekku
datang,"Nenek............". "Kau dahaga
cu,kau lapar cu,mahu air??Ini gelas penuh air madu,kalau
cucu mahu masuk syurga,minum air ini".

"Ibu......".
Ibuku datang, Ibu menggoyangkan buah susunya.
" Ini ibumu.Air susu ini membesarkanmu,
nak.Buangkan
islam, matilah dalam agama yahudi.....".
Ayah.......kau datang ayah.......".
"Matilah dalam agama yahudi anakku.matilah dalam
agama nasrani Itulah agama yang membantu kau masuk ke
syurga". "Nenek....ibu.....ayah.......suara kau
kah tadi??Kenapa kau berubahlaku??Atau suara syaitan yang
ingin memurtadkan aku?? "Mengucap
sayang,mengucap.Asyhaduallailahaillallah.......".Ucapan
itu diajukan sekali lagi ke telingaku.Itu suara
ibu.Tapi lidahku sudah menjadi kelu.

Manusia-manusia berjubah hitam datang."Mari ikut
kami". manusia-manusia berjubah hijau datang membawa
bersamanya payung hijau,katanya"Mari ikut
kami".cahaya putih datang.datang hitam. Datang sinaran
kuning.Cahaya merah datang ."Apa ini,apa ini?.Akulah
sakaratul maut........!!!!!!". Kedinginan
menjalar,merayap perlahan-lahan dari hujung kaki ke hujung
rambut dan kini seluruh jasadku di selimuti sejuk.dan
kemudian datanglah malaikat maut di hujung kepalaku.
"Hai jiwa yang keji,keluarlah dari kemurkaan
Allah.......".Aku tersentak.Roh ku berselerak di dalam
tubuhku.Lalu,innalillahi wainnailaihi rajiuun....
Malaikat-malaikat yang menunggu sesayup mata memandang dan
menghemburlah bangkai yang sebusuk-busuknya.

Tiba-tiba bau busuk menusuk ke hidungku,seperti bau
sampah
yang amat busuk. "Apa yang busuk ni?Tak adakah
orang yang mengangkat sampah
ni?Ah,busuknya,hanyirnya,hancingnya......".

"Assalamualaikum......".
"Siapa yang memberi salam itu?".
"Aku".
"Kau siapa wahai pemuda???".
Seorang lelaki tercegat di hadapan katilku.Aku tidak
pernah melihat orang yang sehodoh,sekotor,dan
sebusuknya di dunia ini.rambutnya yang tidak terurus,baju
yang di pakai berlumut hijau,kuning,coklat dan entah apa-apa
warna lagi,dari lubang hidung,telinganya dan mulutnya
terdapat nanah dan darah pekat keluar.Tanpa di
pedulikannya......jijik,loya,aku rasa........teramat loya
melihatnya.

"Kau tak kenal aku?".
"Tidak,jawabku tegas.Mana mungkin aku kenal kau
sehodoh
dan sejijik ini".
"Aku sahabatmu,kau yang membuat aku
hari-hari".
"Bohong!".Aku menjerit sekuat hati.Biar
semua penghuni wad
ini mendengarnya.
"Aku tak kenal engkau!Lebih baik kau pergi dari
sini".
"Akulah amalanmu yang keji..........".

Aku terdiam.Aku tidak mampu berkata apa-apa teringat
kini,semuanya telah pernah ku dengar dan ku pelajari
dulu.Segala dosa dan keburukan yang kita lakukan di
dunia,akan di jelmakan dalam sebagai suatu makhluk yang
teramat hodoh di hadapan kita di alam barzakh nanti.
Oh!Tuhan,aku banyak dosa.Aku memang lalai,cuai dan lupa
dengan segala nikmat yang telah kau kurniakan.Solatku kerana
kawan,dan bukannya ikhlas kerana Allah.Pergaulanku bebas,tak
kenal muhrim ataupun tidak.tapi itu semua telah berlalu dan
dan sudah terlambat untuk bertaubat..Apa yang aku harus
lakukan!!!!! Surah yassin yang abang pegang di letakkan di
atas dahiku.Aku melihat kaklong dan kak ngah menangis.Aku
juga lihat mata abah bengkak. Tiba-tiba badanku di sirami
air.Air apa ini?????

"Tolong....sejuk!!!!Kenapa air ini berbau air
kapur barus.Tolong jangan tekan perutku dengan
kuat,sakit!!!!Kenapa ramai orang melihat aku???Aku
malu......malu.....malu......!!!!!!".

Aku di usung ke suatu ruang.Aku lihat kain putih
dibentangkan.Lalu diletakkannya aku di atas kain putih
itu.kapas di bubuh di celah-celah badanku.Lalu aku di
bungkus satu demi satu dengan kain itu.
"Nanti,tunggu!!jangan bungkus aku.Kenapa kalian semua
buat aku macam ini?Tolong rimas....panas........".
Kemudian aku di letakkan di suatu sudut.Beberapa orang
termasuk tok imam menyembahyangkanku.Kelihatan ayah dan
abang berada di saf yang pertama.Tapi kenapa aku di
sembahyangkan?

Bukan kah aku boleh sembahyang sendiri?
Aku teringat kata-kata ustazku dahulu.
"Sembahyanglah kamu sebelum kamu disembahyangkan".
Dan kini baru aku sedar aku sudah tidak mampu lagi untuk
mengangkat takbir,ruku',sujud dan tahiyyat. Aku di
angkat perlahan-lahan kemudian di letakkan di dalam kotak
kayu.

Kotak apa ini?"Aku di usung oleh enam orang
termasuk ayah dan abang.Aku diusung setapak demi setapak".
"Al-Fatihah!"Kedengaran suara tok imam.Kelihatan
ibu,kak long,kak ngah dan lain-lain mengekori di
belakang.tapi kemana dia bawanya aku?". Nun jauh di
sana ,kelihatan tanah perkuburan kampungku. "Ke situkah
aku dibawanya?Tolong turunkan aku,aku takut!!!!!!".
Setibanya di tanah perkuburan,kelihatan satu liang yang
bersaiz dengan jasadku.Beberapa tangan memegangku,dan aku di
turunkan ke dalam liang itu. "Perlahan-lahan",aku
terdengar suara tok imam memberitahu."Tolong keluarkan
aku dari sini!Aku seram!!!".Kini aku berada di dalam
liang kedalam enam kaki.Sedikit demi sedikit pasir dan tanah
menutupiku.

"Tanah apa ini?".
"Aduh sakitnya badanku di timbusi tanah".
"Innalillahiwa innailaihi rajiuuun.......Dari
Allah kita datang,dan kepada Allah jualah kita
kembali". Kedengaran bacaan talkin dari tok
imam."Sesungguhnya mati itu benar alam barzakh itu
benar,siratul mustaqim itu benar,syurga dan neraka itu jua
benar........".Sayup sayap aku terdengar tok imam terus
membaca talkin,tetapi makin lama makin hilang.Pandanganku
makin ,makin kabur dan terus tidak kelihatan.Tubuhku terasa
telah di timbusi sedikit demi sedikit pasir dan tanah yang
di lemparkan ke atasku.Terasa semakin gelap dan ......aku
kini keseorangan.

"Nanti!Nanti!Tolong!Tolong ayah,ibu!Jangan
tinggalkan aku seorang.Aku takut!!!Gelap!!!Panas!!!Tolong!!!!

No comments:

Post a Comment